Innovatief daltononderwijs

Je leert op het Metropolis Lyceum op drie manieren: docenten behandelen de stof in korte lessen en daarna ga je er in groepjes én zelfstandig mee aan de slag. Daarbij baseren we ons op de principes van het daltononderwijs. Dat geeft je relatief veel vrijheid maar wel binnen een duidelijke structuur. Je leert om te functioneren in een complexe samenleving en om ondernemend en zelfverantwoordelijk te zijn bij alles wat je doet.

Innovatief daltononderwijs bereidt je goed voor op mbo, hbo of de universiteit en is geschikt voor iedere leerling. Ook als je nu niet op een daltonschool zit. Je leert plannen, samenwerken en je eigen keuzes te maken. Dat is niet alleen leuk; het helpt je later tijdens je studie of werk ook goed.

Begeleiding in overzichtelijke groepen

Uiteraard zorgen we voor een goede begeleiding bij deze manier van leren. Jouw coach helpt je om te plannen en je doelen te bereiken. Ook zorgt jouw coach ervoor dat jij je veilig en op je gemak voelt. Met een kleine groep andere leerlingen heb je veel contact met je coach en leer je goed samen te werken.

“Binnen Metropolis vinden we het erg belangrijk dat iedere leerling zich veilig, gezien en blij voelt. Er is ruimte voor persoonlijke aandacht en je kunt hier zijn wie je bent en wilt zijn. Het is belangrijk dat iedereen elkaar accepteert en in hun waarde laat.”

Mathilde Boers, docent wiskunde met een passie voor yoga en mindfulness

De dynamische wereld van Metropolis

Het Metropolis werkt nauw samen met bedrijven en maatschappelijke organisaties in Amsterdam. Zij geven bijvoorbeeld presentaties en échte opdrachten wat de lessen actueel en aantrekkelijk maakt. Ook kun je bij deze organisaties korte stages doen. Zo ben je goed voorbereid op jouw toekomst én de dynamische wereld om je heen.

Inspirerende lessen binnen verschillende thema’s

De lessen worden gegeven in ‘thematische zones’. In iedere zone staat een onderwerp centraal. Vakken worden in deze zones deels gecombineerd waardoor de stof meer betekenis krijgt. Vakken zoals aardrijkskunde, geschiedenis, maatschappijkunde en economie hebben bijvoorbeeld veel met elkaar te maken. Door deze vakken te combineren krijg je meer overzicht en wordt duidelijk welke invloed plaatsen, tijden en mensen op elkaar hebben.

Naast Nederlands en Engels kun je kiezen uit meerdere vreemde talen, zoals Frans en Spaans, die ook in de zones aan bod komen. We besteden veel aandacht aan begrijpend lezen, schrijven, presenteren en het formuleren van je mening. Er zijn ook zones waarin bètavakken, kunst & creativiteit en sport & bewegen centraal staan.

“Ze letten goed op je kind”