Geslaagde finale Go-IT Challenge

Vrijdag 1 juli vond de feestelijke afronding plaats van het Go-IT project met de eerstejaars leerlingen van het Bredero Beroepscollege. Een project dat in samenwerking met Tata Consultancy Services (TCS) is georganiseerd. Met veel enthousiasme en in het bijzijn van ouders en juryleden van TCS presenteerden de leerlingen per groepje hun ideeën voor een technologische oplossing (een app) voor een maatschappelijk vraagstuk.

De Go-IT finale was het slotstuk van 12 weken waarin alle eerstejaars van het Bredero Beroepscollege 1 uur per week onder begeleiding van IT-professionals van TCS aan de slag gingen met het ontwerpen van een app-oplossing. De leerlingen werkten in teamverband. Elk team heeft bij de start een van de 17 duurzame VN-doelen gekozen om daarvoor vervolgens via het design thinking-proces een app-oplossing voor te ontwikkelen.

De jury was onder de indruk van hoe de leerlingen zich de afgelopen weken hebben ontwikkeld. Het is niet makkelijk om voor zo’n grote groep aanwezigen je idee te pitchen. Daarom sprak de jury aan het einde ook van alleen maar winnaars. Natuurlijk hoort bij een finale ook een winnaar. Dat was het groepje van Nermin, Oumniya, Rihan en Chada. Deze vier meiden hebben een oplossing bedacht om jongeren te laten stoppen met roken en vapen. Een gedeelde tweede plaats was er voor de groepen die allebei een oplossing hadden bedacht voor het overtollige plastic. De groep die op de 3e plaats is geëindigd had een idee bedacht om kinderen te motiveren om door te gaan met leren, ook naast school.

Wat is Go-IT?

Go-IT is een project dat technologie toepast om een probleem in de gemeenschap van leerlingen op te lossen op basis van de duurzame doelstellingen van de VN. Technologie heeft het vermogen om onze gemeenschap en ons leven ten goede te veranderen. Tata Consultancy Services (TCS) daagt leerlingen uit om een probleem in hun gemeenschap te identificeren en een manier te bedenken waarop technologie kan helpen om dit probleem op te lossen of de impact ervan te verminderen.

Technologie hard nodig

Het tekort aan STEM*-leerlingen is een landelijke prioriteit. Als wereldwijd technologiebedrijf gebruikt Tata Consultancy Services hun kernactiviteiten om het STEM-tekort wereldwijd aan te pakken. De Go-IT Challenge van de TCS is niet alleen bedoeld om technologie onder leerlingen te inspireren, maar, nog belangrijker, om technologie toe te passen op elke onderwijsdiscipline, op elke industrie of op elk gemeenschapsprobleem. Sinds de lancering in 2009 zijn er wereldwijd al meer dan 100.000 leerlingen/studenten met het programma bereikt. Zeventig procent van de goIT-deelnemers zegt na het programma meer geïnteresseerd te zijn in STEM-gebieden. TCS vindt het geweldig dat kinderen die zijn opgegroeid met technologie, nu ook willen leren hoe ze deze kunnen maken.

Bredero Beroepscollege is de eerste vo-school in Nederland waar de Go-IT Challenge als pilot heeft gedraaid. We zijn ontzettend trots op deze eerste stap en hopen op een vervolg in het nieuwe schooljaar. De eerstejaars leerlingen gingen met veel plezier aan de slag en werden zich bewust van het belang van hun maatschappelijke betrokkenheid. Daarnaast werkten zij aan vier belangrijke competenties: onderzoeken, samenwerken, presenteren en het durven maken van fouten en hiervan leren.

* STEM is een afkorting voor science, technology, engineering en mathematics