Hoe werken wij?

Op het Metropolis Lyceum is het jaar ingedeeld in periodes. Elke periode staat er een thema centraal.  Je krijgt les in vier blokken van 80 minuten. De lessen zijn elke dag van 08:45 tot 15:05 uur. Op dinsdag is er na het tweede blok aansluitend een mentoruur van 11.40 – 12.20 uur. Daarna zijn de leerlingen vrij. ’s Ochtends en ’s middags heb je een kwartier pauze en tussen de middag een half uur. Lekker overzichtelijk!

Vakoverstijgende lessen
Per blok werken docenten samen en geven afwisselend vakgericht en vakoverstijgend onderwijs. Een blok kan bijvoorbeeld bestaan uit 40 minuten Spaans en 40 minuten vakoverstijgend les. Vakoverstijgend les krijgen betekent dat vakken deels gecombineerd worden waardoor de stof meer betekenis krijgt. Vakken zoals aardrijkskunde, geschiedenis, maatschappijkunde en economie hebben bijvoorbeeld veel met elkaar te maken. Door deze vakken te combineren krijg je meer overzicht en wordt duidelijk welke invloed plaatsen, tijden en mensen op elkaar hebben.

Naast Nederlands en Engels bieden wij de vreemde talen Frans en Spaans aan, die ook vakoverstijgend aan bod komen. We besteden veel aandacht aan begrijpend lezen, schrijven, presenteren en het laten horen van jouw mening. Er zijn ook blokken waarin bètavakken, kunst & creativiteit en sport & bewegen centraal staan.

Midden in de wereld
Ook krijg je op het Metropolis Lyceum een heel nieuw vak: Midden in de wereld. In dit vak maken we de koppeling naar de wereld om ons heen. Dit doen we door naar buiten te gaan en de echte wereld te zien, maar ook door de wereld naar binnen te halen met gastsprekers. Daarin komen onderwerpen en vaardigheden aan bod zoals kritisch denken, samenwerken en keuzes maken. Je leert je stem te gebruiken en leert wat de impact daarvan is.

Werken aan jezelf
We vinden het belangrijk dat je naast cognitieve vaardigheden ook werkt aan persoonsvorming en groepsvorming. Er staat een mentoruur op het lesrooster waarin je werkt aan vaardigheden zoals: samenwerken, jezelf leren kennen, keuzes leren maken, omgaan met diversiteit, respect voor elkaar en de omgeving, veerkracht en zelfvertrouwen.
  

Mentor of coach
Alle leerlingen in de onderbouw hebben twee mentoren. Een mentor en een persoonlijk mentor. De mentoren zijn verantwoordelijk voor het klassenklimaat en geven één keer per week het mentoruur. De persoonlijke mentor houdt zicht op jouw ontwikkeling en is de spil in de begeleiding. Daarnaast is hij/zij ook aanspreekpunt voor ouders/verzorgers. Er is een verwachtingsgesprek en een voortgangsgesprek en meer contact indien nodig.

In de bovenbouw heb je een coach. De coach is het eerste aanspreekpunt voor jou en je ouder(s)/verzorger(s), houdt zicht op jouw ontwikkeling en begeleid je richting het examen.