Vox op 3FM Tussenuur

3FM Tussenuur is het online kanaal van Human voor middelbare scholieren en wordt gepubliceerd via de kanalen van NPO 3 FM. Ze onderzoeken en experimenteren over allerlei thema’s. En deze keer kwamen ze op bezoek bij ons op school om een project rondom recht te doen. Human wilde onderzoeken hoe jongeren denken over moraliteit en het doel en nut van straffen.

Samen met een criminoloog gingen onze leerlingen aan de slag met de zaak zodat ze het zelf kunnen ervaren en doorvoelen in dit Tussenuur-experiment. De leerlingen gingen een rechtszaak naspelen met drie echte acteurs die slachtoffer, dader en getuige mochten spelen. De zaak ging om een vechtpartij in een kroeg, waarbij iemand knock-out werd geslagen. De leerlingen werden opgesplitst in advocaten van de verdachte, officieren van justitie en rechters. Gedurende de week kwam er steeds meer informatie over de toedracht van de vechtpartij, ook doordat de leerlingen de betrokkenen mochten verhoren. En uiteindelijk moesten de rechters een vonnis vormen.

Hoe dat precies ging, zie je hieronder: